Rețeta de succes în parteneriatul părinte – școală

1161714_36739445Părinții și școala, un proiect comun– școala și părinții sunt parteneri în dezvoltarea sănătoasă a copilului
– conform unui studiu recent, atunci când școala și părinții colaborează, beneficiile academice, sociale și emoționale ale elevului sunt amplificate

 Beneficii pentru elevii ai căror familie este implicată la școală

– merg la școală regulat și obțin note mai bune
– sunt mai puțin predispuși la educație specială
– sunt mai puțin predispuși la abuz de substanțe sau violență
– au un comportament armonios atât la școală cât și acasă
– au abilități sociale crescute și se acomodează ușor la școală

Beneficii pentru părinții care se implică la școală

– sunt mai încrezători în luarea deciziilor în ce privește familia
– sunt mult mai sensibili la nevoile emoționale, sociale și intelectuale ale copiilor lor
– sunt mult mai afectivi și folosesc mult mai puțin pedeapsa
– se bucură de o comunicare pozitivă cu profesorii

Bariere în parteneriatul părinte – școală

– unii profesori și părinți nu cred, din păcate, că părintele poate juca un rol important în orientarea academică și socială a copilului
– uneori profesorii nu au pregătirea necesară în modalități de abordare a colaborării cu familia
– unii părinți, ca urmare a propriei experiențe nefericite cu școala se simt amenințați de câte ori interacționează cu sistemul
– atât părinții cât și profesorii sunt copleșiți de activitățile de peste zi, de viața proprie încât nu găsesc timp pentru asta în ciuda faptului că sunt conștienți de importanța acestei colaborări

Definiția partenerului eficient
– stabiliți standarde ridicate referitor la activitățile copilului și creați un mediu propice învățării
– vorbiți cu copiii despre subiecte ce privesc școala/grădinița, cum ar fi temele sau programele ce se desfășoară acolo
– supravegheați activitățile copilului : teme, tv, afterschool
– participați la activități școlare, voluntariat, ateliere pentru părinți

Zece lucruri pe care să le faceţi acasă
1. Focusați-vă pe punctele forte, mai puțină critică
2. Gestionați cu grijă exprimarea nevoilor proprii și a strategiilor de împlinire a acestora
3. Întrebați copilul cum se simte
4. Găsiți modalități de autocontrol
5. Evitați umilirea sau batjocorirea copilului
6. Fiți dispuși să vă cereți scuze
7. Dați-le posibilitatea să aleagă și respectați-le dorința
8. Puneți întrebări care ajută copilul să găsească soluția
9. Citiți împreună, citiți despre legarea de prietenii și rezolvarea conflictelor
10. Încurajați-l să împartă și să ajute.

Zece lucruri pe care să le faceţi referitor la școală
1. Scoateți în evidență importanța învățării pentru viață, nu doar pentru matematică, română, samd
2. Creaţi un mediu propice învăţării – atmosferă liniştită
3. Puneţi un panou în casă cu calendarul şcolar (evenimente notabile)
4. Ascultaţi atunci când copilul vorbeşte despre şcoală*
5. Ajutați copilul la teme, niciodată nu le faceți în locul lui, prioritizați împreună conform gradului de dificultate
6. Profitați de ședințele școlare
7. Oferiți-vă competențele pentru muncă voluntară (eu am fost la grădiniță la fiul meu și am făcut biscuiți cu copiii din grupa lui)
8. Mergeți la evenimente, cum ar fi serbări, concursuri sportive
9. Alăturați-vă sau creați un club de dezvoltare socială și emoțională
10. Încurajați comunicarea armonioasă cu școala

O modalitate dovedită de consolidare a relaţiei părintelui cu şcoala este prin triada părinte – educator – administrator, atunci când se iau decizii referitoare la implementarea şi crearea de programe. Atunci când părintele se implică în luarea deciziilor, el şi ceilalţi părinţi vor avea parte de activităţi şi programe în concordanţă cu nevoile lor. Atunci când părinţii colaborează cu şcoala copiii primesc un mesaj consecvent referitor la procesul de învăţare şi studiu. Aşteptările comune îndrumă copilul către succes academic, şi îl ajută să fie responsabil şi încrezător. Avantajele în urma colaborării dintre părinte şi şcoală nu sunt temporare, există dovezi considerabile referitor la rata crescută de absolvire, rata scăzută a problemelor de sănătate mentală şi a comportamentelor distructive.

Sursa: CASEL

Traducere și adaptare,
Florina Oprea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *