Consolidarea eului copiilor (Modelul Oaklander)

wooden-heart-1-1173540Dragi părinți și cadre didactice,

Vă propun o serie de activități pentru consolidarea eului copiilor. Sunt benefice pentru toți copiii, dar esențiale pentru copiii cu comportamente dificile și inadecvate.

Acestea reprezintă totodată oportunități distractive, terapeutice și creative, care vă ajută să împliniți una din cele zece nevoi pe care un copil le are în relația de atașament, și anume nevoia ”bucură-te alături de mine”. Voi scrie curând și despre nevoile copiilor în relația de atașament, acestea sunt zece la număr și sunt menționate în programul Cercul Siguranței, program pe care îl facilitez cu foarte multă implicare. Acesta se adresează atât părinților cât și cadrelor didactice.

Abordarea pe care se bazează activitățile menționate mai jos se numește Gestalt, este o abordare pe care am trăit-o și eu în analiza mea, și pot spune că are un impact profund asupra consolidării sinelui. Activitățile aparțin Dr. Violet Oaklander, le găsiți în limba engleză pe site-ul Oaklander Foundation.

Am testat o serie de astfel de activități în grupuri de autocunoaștere și rezultatele au fost pe măsura celor menționate de Violet în cartea Ferestre către copiii noștri. Totodată, cred în impactul acestor activități, după cum spuneam mai sus, pentru că ele se adresează și perioadei preverbale (0-12 luni), adică accesează emoțiile puternice stocate în corp, pe care nu le putem exprima verbal și în mod conștient.

Să ne imaginăm o lume în care nu avem acces la simțul tactil, a fost un exercițiu propus de un autor, într-o carte despre îngrijirea copilului.

Cum ar fi să nu simți vântul, sau ploaia, sau temperatura scăzută sau ridicată?

Autorul sublinia importanța atingerii nou născutului, contactul de care acesta are nevoie. Este o nevoie primordială a nou născutului. Este esențială pentru consolidarea eului, ceea ce îl va ajuta să aibă stimă de sine ridicată.

Copiii cu stimă de sine ridicată își fac prieteni ușor, au rezultate bune la școală pentru că dau dovadă de perseverență, fac față mai ușor stresului, nu intră în relații abuzive, șamd. Este un subiect important care merită atenție, puteți citi mai multe în această carte.

Nenumărați autori și teorii ne vorbesc despre faptul că ființa umană nu poate trăi în vid, preferă să apeleze la psihopatologie decât să fie singură, are nevoie de stimulare, de contact cu o altă ființă. Acesta este și unul din motivele pentru care copilul, cu care părinții nu petrec timp de calitate,  atrage atenția asupra lui, adică face contact cu părintele prin comportamente inadecvate. Face același lucru și la școală sau grădiniță, atunci când educatoarea sau învățătoarea, din motive lesne de înțeles, de cele mai multe ori, nu are capacitatea de a-i satisface această nevoie de contact.

Să vedem așadar, care sunt aceste activități care ne ajută la consolidarea eului copiilor.

Le putem practica și noi, adulții pentru a accesa resursele proprii de care nu mai suntem conștienți. Acest proces se numește și mindfulness, sau ancorare în prezent, sau cultivarea stării de Adult, o stare a eului nostru matur.

brick_self strength_kids

 

SIMȚUL TACTIL

sacul magic

Puneți obiecte cu diverse texturi (moale/tare, ascuțit/rotund/pătrat, cald/rece, lipicios/alunecos) într-un sac. Cereți copilului să apuce un obiect, să spună cum se simte, ce formă are, rotund, triunghiular, pătrat, dacă este rece sau cald, aspru sau neted, alunecos sau lipicios, să ghicească ce ar putea fi, apoi să îl scoată (îl lăsăm afară, nu îl mai punem în sac), este distractiv și se concentrează pe simțul tactil, important este să facem să fie și amuzant. La sfârșit scoatem toate obiectele din sac pentru a satisface curiozitatea copilului. Lăsați creativitatea să vă îndrume.

– texturi diverse

Aducem diverse texturi: de la mătase la șmirghel, cerem copilului să spună cum se simte fiecare textură în parte. Adultul ajută copilul în a-și găsi cuvintele, dacă pare că acesta nu reușeste (ex. mătasea: cum se simte? alunecă? se lipește de mână? ah, este fină, alunecă!)

pictură cu degetele,
folosiți chiar și ciocolată, sau budincă făcută în casă, puteți picta cu tălpile, pe hârtie mare (vedeți hârtia de la Ikea)

înșiruire de cuvinte ce descriu senzația de atingere:

(putem pune copiii să deseneze imagini care le vin în minte când au aceste senzații, îi putem întreba când au mai avut astfel de senzații, sau le putem oferi noi exemple personale despre diferite senzații pe care le-am avut când eram mici, de ex.: ”aveam o senzație de gol în stomac când mama mă lăsa la grădiniță, sau când cineva țipa la mine”)

 găunos  pufos  elastic
 înțepător  alunecos  cald
 metalic  tare  rece
 subțire  moale  fierbinte
 absorbant  fin  înghețat
 gelatinos  lipicios  dur
 mătăsos  păros

SIMȚUL AUDITIV

– meditația diferitelor sunete pe care le auzim, putem cere copilului care se dă în leagăn, să închidă ochii și să îmi spună ce sunete aude)
– pictăm pe fundalul muzicii
– executarea sunetelor
– purtăm o conversație despre sunete: care este sunetul preferat, de ex: ”sunetul meu preferat este ciripitul păsărilor și clapele pianinei, al tău care este”?
– jucăm un joc de recunoaștere a unor sunete
– comparăm sunetele cu emoțiile/sentimentele, de ex:
pentru furie ce sunet crezi că se potrivește, eu parcă aș allege sirena locomotivei de tren. Tu ce ai alege?”

 SIMȚUL VIZUAL

– Where’s Waldo? (cărți de identificare a diferitelor personaje sau obiecte)
– vizionarea imaginilor cu detalii multe
– desenăm, pictăm, schițăm flori, fructe, copaci
– experimentăm atingerea obiectelor cu ochii închiși apoi deschidem ochii
– ne uităm la lucruri prin sticlă, apă, celofan, lupă, kaleidoscop

SIMȚUL OLFACTIV

– vorbiți despre mirosuri preferate si mirosuri pe care nu le preferati
– joc de mimă a diverselor arome, pe care ceilalți să le ghicească
– faceti o activitate prin care ii puneti pe copii sa simta diverse mirosuri (flori, fructe, iarba, condimente dulci, picante)
– puneti diverse arome in cutii si rugati copilul sa ghiceasca, rugați-l sa spună ce amintiri îi evoca respectiva aroma si apoi sa dea o forma prin desen respectivei amintiri, orice le vine pe moment

SIMȚUL GUSTATIV

– discutați despre gusturile preferate si gusturile mai putin preferate
– gustati diverse produse si vorbiti despre textura si aroma
– jucati mima pe diverse alimente (ex. sa mimăm un castravete)

În ceea ce privește cadrul educațional aș vrea să ieșim din structura impusă de diferitele abordări pedagogice, măcar o dată pe săptămână, și să oferim copiilor o oră de conectare la sinele propriu, prin metoda propusă de Violet Oklander. Există chiar o oră de dezvoltare personală în programa de stat, pe care consilierii școlari o pot folosi pentru aceste activități. Nu mai spun că orice școală sau grădiniță care se respectă și care are personal competent, are nevoie de un consilier școlar.

Indiferent de tipologia părinților, indiferent de pedagogia în care învață copiii, consolidarea sinelui este esențială pentru sănătatea psihică și stima de sine a copiilor.

Distracție plăcută.

Cu drag,
Florina

 

(Visited 336 times, 1 visits today)