Analiza funcțională a stărilor eului

starile-eului_analiza-functionalaAnaliza Tranzacțională este „o tehnică prin care sunt analizate relațiile umane,  focusul centrându-se chiar pe conținutul interacțiunilor dintre oameni (Steiner, 2002)”. Unul din conceptele prin care școala AT se diferențiază de celelalte sisteme psihologice este reprezentat de modelul stărilor eului, noțiune introdusă în 1961 de Eric Berne, fiind un concept definitoriu pentru AT. Starea eului reprezintă un set de comportamente, gânduri și sentimente pe care le avem la un moment dat. Modelul stărilor eului descrie trei stări distincte: Părinte, Adult și Copil. Le scriem cu majuscule pentru a înțelege că ne referim la o stare a eului unei persoane.

Modelul stărilor eului poate fi analizat urmărind două aspecte: structura sau funcția. Analiza structurală ne oferă informații legate de ce anume conțin stările eului. Analiza funcțională, asupra căreia ne vom opri, ne oferă informații legate de modalitatea în care folosim stările eului, după cum urmează:

I. Părintele este reprezentat de comportamentele, gândurile și sentimentele preluate de la mama, tata, sau figurile parentale semnificative. Starea eului de Părinte poate fi Părinte Normativ (PN) denumit uneori și Critic, se referă la reguli și proceduri. Părintele, ca stare a eului, mai poate fi Grijuliu (PG) atunci când oferă afecțiune și consolare. Atât Părintele Normativ cât și Părintele Grijuliu au două valențe, una pozitivă și una negativă.

           Acționez din starea eului de Părinte Normativ Pozitiv atunci când spun copilului: ”la semafor traversăm pe culoarea verde”. Atitudini asociate cu aceste stări: ferm, competent, protector, normativ, o persoană care inspiră, o persoană care împuternicește. Cuvinte: dorință, așteptare (claritate). Postură: stăpân pe sine, centrat, solid, focusat, decisiv, 

            Părinte Normativ Negativ sunt atunci când spun: ”niciodată nu ții minte că traversăm pe culoarea verde”. Atitudini asociate cu această stare: punitiv, rigid, autoritar, se așteaptă la obediență din partea celuilalt, știe cel mai bine, amenință, avertizează, învinuiește. Cuvinte: trebuie, niciodată. Postură: impunător, arătând cu degetul, mâinile în șold, condescendent, față inexpresivă (poker face)

            Sunt în Părinte Grijuliu Pozitiv Înțeleg că ești entuziasmat să ajungi acasă, însă îți aduc aminte că traversăm pe verde, dă-mi mânuța, bravo”. Atitudini asociate cu această stare: afectuos, empatic, tandru, înțelegător, laudativ, încurajator. Cuvinte: vrei să te ajut?, îmi place, îmi pasă, bravo. Postura: deschisă, zâmbitoare, preocupată/mângâietoare.

           Sunt în Părinte Grijuliu Negativ când  spun ”hai te rog frumos, hai să traversăm pe verde, așa ar fi mai bine, da?. Atitudini asociate cu această stare: agitat, exagerat de protectiv, sufocant, prea apropiat, mieros, indulgent. Cuvinte: lasă-mă pe mine, săracul de tine, te ajut eu. Postura: liniștitor, emoționant, tendință de a se apleca peste cineva

II. Adultul este reprezentat de comportamentele, gândurile și sentimentele pe care le am aici și acum. Atitudini asociate cu această stare: echilibrat, practic, obiectiv, asertiv, conștient, alert, receptiv. Cuvinte: cum (întreabă, discută). Postura: relaxat, interesat, observator, contact vizual

            Văd că ești tare entuziasmat să traversezi, este roșu, traversăm când semaforul este verde.

III. Starea eului de Copil este reprezentată de comportamentele, gândurile și sentimentele pe care le-am trăit copil fiind. Această stare poate fi de Copil Liber atunci când fac lucrurile cu spontaneitate fără a mai respecta anumite reguli comunicate de mama sau tata, sau poate fi de Copil Adaptat de fiecare dată când respect reguli și obiceiuri în mod automat, fără să mă mai gândesc. Atât Copilul Liber cât și Copilul Adaptat au două valențe, pozitivă și negativă.

            Sunt în starea de Copil Liber Pozitiv dacă îi spun copilului: ”hai să numărăm pănă la zece, să vedem când se face verde, ce zici, la cât crezi că se face verde?”. Atitudini asociate cu această stare: energic, creativ, jucăuș, vital, expresiv, motivat, curios, (SPONTAN). Cuvinte: uau, minunat, distractiv, vreau. Postura: lejeră, lipsită de constrângere, firească, capul într-o parte, fericit, entuzismat

            Sunt în starea de Copil Liber Negativ, dacă îl iau de mână, și îi spun: ”hai să fugim pe roșu!” fără să calculez riscurile, atât pentru noi cât și pentru ceilalți. Atitudini asociate cu această stare: iresponsabil, egoist, neglijent, insensibil, necugetat. Cuvinte: nu vreau, eu, al meu, nu. Postura: neadecvată, lipsită de control, emoțională, gălăgioasă

            Sunt în starea de Copil Adaptat Pozitiv când spun: ”eh, ia uite, e verde, hai să așteptăm frumos” Atitudini asociate cu această stare: cooperant, prietenos, asertiv, diplomat, respectuos, încrezător. Cuvinte: te rog, mulțumesc, ajut (întreb, ascult) Postura: atentă, politicoasă, reținută, binevoitoare, comunicativă

           Sunt în starea de copil Copil Adaptat Negativ dacă spun: ”of, iar o să faci urât la semafor, m-am săturat sau trebuie să traversăm pe verde, neapărat, altfel ne ia poliția”. Cuvinte pe care le-aș asocia cu această stare: sensibil, submisiv, încăpățânat, anxios, agresiv, retras, plângăreț, rebel. Cuvinte: nu pot, nu vreau, încerc, îmi doresc. Postura: închisă, cu strigăte și urlete, dărâmată, bosumflată, înjurături, pretențioasă

Toate aceste stări dau o formă energiei cu care venim în relațiile noastre (fie cu copiii, fie cu prietenii, fie cu colegii), și ca atare și personalității noastre, iar Jack Dusay oferă un instrument de reprezentare intuitivă a părților eului functional, și anume egograma. Pentru a construi o egogramă, trebuie  să trasezi o linie orizontală, iar de-a lungul acesteia să marchezi cele cinci stări ale eului functional.

 

egograma

 

Începem cu partea pe care credem că o trăim cel mai des. Înălțimea în sine a fiecărei bare nu este atât de importantă. Importantă este înălțimea relativă a fiecăreia în raport cu celelalte. Jack Dusay a sugerat ipoteza constanței energiei psihice, iar pentru a conserva această energie atunci când o stare a eului crește o alta scade, sau chiar două, în compensație. Dusay nu a sugerat să specificăm valențele fiecărei stări în egogramă, însă este util și interesant dacă ne dorim să transformăm energia stărilor, pentru a ne dezvolta o personalitate cu care să fim în armonie.

Dacă ne uităm la egograma din figura de mai jos, putem observa că Părintele Grijuliu are o valoare scăzută.

ego-ii

Dacă vreau să scad energia din starea eului de Părinte Normativ, o pot face prin a cultiva starea eului din Părinte Grijuliu. Dacă am tendința să dau ordine și să controlez, pot începe să ascult, să încerc să înțeleg, pot accepta faptul că nu trebuie să dirijez eu totul, pot să întreb dacă pot oferi ajutor, în loc să vin direct cu strategia mea și părerea mea.

            Dacă mă gândesc la procesul meu de dezvoltare personală, aș putea confirma ceea ce spune Dusay, și anume: cu cât am crescut energia Copilului Liber Pozitiv (am început să pictez de exemplu), cu atât a scăzut din energia Copilului Adaptat Negativ, cel care își făcea datoria sau se conforma spuselor celorlalți. Ca urmare, am reușit să găsesc soluții la problemele mele, ceea ce a dus și la accesarea frecventă a energiei stării de Adult.

            O modalitate de a vă realiza egograma, este să vă gândiți la interacțiunea din ultimele săptămâni cu o persoană cu care ați dori să comunicați mai eficient. Gândiți-vă la fiecare stare a eului și desenați-o în funcție de energia pe care ați investit-o în ea. Ce anume ați schimba?

             Putem avea egograme diferite, adică o anumită energie în viața personală și un alt tip de energie în viața personală. M-a cucerit egograma deoarece mi se pare un instrument la îndemână, un punct de plecare în dezvoltarea personală a fiecăruia, și o consider în același timp un instrument util cu care ne putem evalua, intuitiv, energia cu care venim în relațiile noastre. Este un instrument pe care îl putem folosi pentru a începe să cultivăm Adultul, acea energie matură care ne ajută să găsim soluții în aici și acum și să fim asertivi, înțelepți și blânzi.

            Modelul stărilor eului poate fi analizat și din punct de vedere structural, un aspect care îl face să fie complex și profund, ceea ce ne ajută să înțelegem dezvoltarea umană dintr-o perspectivă mult mai amplă și vindecătoare.

Bibliografie:

Dusay, J., Egograms and the constancy hypothesis. TAJ, 2, 3, 1972, 37-42

Dusay, J., Egograms. New York: Harper and Row, 1977

Stewart I., Joines V., AT Astăzi: o nouă introducere în analiză tranzacțională, ed. II, 2007

Nicoleta Gheorghe, Curs introductiv de Analiză Tranzacțională

Giles Barrow, Emma Bradshaw și Trudi Newton 2001, Improving behaviour and raising self esteem in the Classroom